Tryb normalny

  • Tryb normalny

Tryb nocny

  • Tryb nocny

Kontrast

  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny

Rozmiar czcionki

  • Czcionka domyślna
  • Czcionka średnia
  • Czcionka duża
Treść główna

Uchwała nr VII/04/2025 z 07.04.2025r.

INFORMACJA OGÓLNA

dla nowo przyjmowanych mieszkańców

dotycząca działalności

DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W DĘBCACH

Wewnętrznej jednostki Stowarzyszenia „Pod Dębami” w Dębcach

 

PODSTAWA  PRAWNA 

  1. STATUT STOWARZYSZENIA „Pod Dębami” w Dębcach,
  2. Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (z późniejszymi zmianami).
  3. Rozporządzenie MPiPS z dnia 23 sierpnia 2012r w sprawie domów pomocy społecznej.
  4. Umowa Nr PCPR.0095.2022.MJ z dnia 20 grudnia 2022 r. na realizację zadania publicznego pod tytułem: ”Prowadzenie od 1 stycznia 2023r. do dnia 31 grudnia 2027r. Domu Pomocy Społecznej przeznaczonego dla 81 osób przewlekle somatycznie chorych w Dębcach”.
  5. Umowa Najmu Nr 3/GN/2023 z dnia 19 stycznia 2023r. zawarta pomiędzy Powiatem Gryfińskim a Stowarzyszeniem „Pod Dębami” w Dębcach w sprawie  użyczenia nieruchomości i mienia ruchomego stanowiącego własność Powiatu  przez Stowarzyszenie   „Pod Dębami” w Dębcach , w związku z realizacją zadania w zakresie pomocy społecznej.

ZAKRES ZADAŃ  DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W DĘBCACH

  1. Regulamin Organizacyjny określa strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań domu pomocy społecznej w Dębcach opracowany przez Stowarzyszenie „Pod Dębami” w Dębcach  (podmiot niepubliczny) na podstawie   4.2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej j.w.
  2. Stowarzyszenie wykonuje zadanie Powiatu Gryfińskiego jakim jest prowadzenie Domu Pomocy Społecznej w Dębcach, przeznaczonego dla 81 osób przewlekle somatycznie chorych, zapewniając kompleksowe wsparcie i całodobową opiekę,  zgodnie z  57 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej.
  3. Okres prowadzenia Domu : 1.01.2008 r do 31.12.2012r. i 1.01.2013 do 31.12.2017r. , 01.01.2018 do 31.12.2022r. ,

01.01.2023 do 31.12.2027r.

  1. Nadzór merytoryczny, administracyjny i finansowy nad działalnością Domu sprawuje Zarząd Stowarzyszenia „Pod Dębami” w Dębcach jako reprezentant podmiotu prowadzącego.
  2. Zarząd kieruje pracą Stowarzyszenia. Uprawnienia do załatwiania spraw Domu, składania podpisów na dokumentach zewnętrznych, podział korespondencji przychodzącej i wychodzącej , reprezentowanie Domu na zewnątrz i innych upoważniony jest Prezes Stowarzyszenia.

Skład Zarządu Stowarzyszenia:

  • Prezes - Julita Perlińska – Starszy Instruktor Terapii , Kierownik Domu Pomocy Społecznej , Kierownik Działu Opiekuńczo -Terapeutycznego
  • V-ce Prezes      - Anna Kochańska – Specjalista Pracy Socjalnej , Z-ca Kierownika Domu Pomocy Społecznej w  Dębcach, Kierownik Zespołu Terapeutyczno - Opiekuńczego
  • Skarbnik - Paulina Klonowska – Główny Księgowy
  • Członek - Emilia Rzewnik – Pracownik Socjalny , Koordynator ds. medycznych
  • Członek - Edyta Janik   - Dietetyk Kucharz,Zarządzająca pracą w Kuchni
  1. Do Domu Pomocy Społecznej przyjmowane są osoby na podstawie decyzji administracyjnej (procedura przyjmowania nowego mieszkańca – załącznik nr 3 do Uchwały nr III/02/2013 z 11.02.2013r).
  2. Decyzje o umieszczeniu w Domu Pomocy mieszkańca wydaje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gryfinie.
  3. Decyzję kierującą i ustalającą opłatę za pobyt wydaje organ gminy właściwej dla miejsca zamieszkania osoby.
  4. Pobyt w Domu jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania mieszkańca, który wyliczany jest zgodnie z ustawą o pomocy społecznej i ogłaszany jest przez Starostę w wojewódzkim Dzienniku Urzędowym  do 31 marca każdego roku.
  5. Powyższe ogłoszenie stanowi podstawę do ustalenia odpłatności za pobyt od następnego miesiąca przypadającego po miesiącu, w którym zostało opublikowane. Do tego czasu odpłatność za pobyt w DPS wynosi wg ogłoszenia z roku poprzedniego.
  6. Do wnoszenia odpłatności za pobyt w DPS obowiązany jest mieszkaniec nie więcej niż 70% swojego dochodu, która przekazywana może być za zgodą mieszkańca na rachunek bankowy z emerytury, renty, zasiłku stałego itp.
  7. Pozostałą kwotę wpłaca Gmina, z której osoba została skierowana do Domu, w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w DPS, a opłatami wnoszonymi przez mieszkańca, małżonka i innych zobowiązanych do opłat.
  8. Dom zapewnia całodobową opiekę oraz zaspokaja niezbędne potrzeby bytowe, opiekuńcze, wspomagające, terapeutyczne, społeczne i religijne.
  9. Wydatki związane z zapewnieniem całodobowej opieki mieszkańcom oraz zaspokojeniem ich niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych pokrywa Stowarzyszenie poprzez finanse wydzielone dla Domu Pomocy Społecznej w Dębcach.
  10. Dom Pomocy Społecznej pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny za leki i pampersy, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia  (procedura zakupu i przyjmowania leków – załącznik nr 4 do Uchwały nr III/02/2013 z 11.02.2013r).
  11. Dom zapewnia mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia, intymności i niezależności.
  12. Dom umożliwia mieszkańcom rozwój osobowości, a w miarę możliwości ich samodzielność, uwzględniając stopień fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców.

ZESPÓŁ TERAPEUTYCZNO-OPIEKUŃCZY I PRACOWNIK PIERWSZEGO KONTAKTU W DOMU

  1. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca domu oraz zakresu usług w Domu powołany jest zespół terapeutyczno – opiekuńczy składający się w szczególności z pracowników domu, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem mieszkańców.
  2. Zespołem Terapeutyczno-Opiekuńczym kieruje Kierownik Zespołu zgodnie z zakresem czynności.
  3. Dom funkcjonuje w oparciu o indywidualne plany wsparcia mieszkańca domu, opracowane z jego udziałem, jeżeli udział ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia i gotowość uczestnictwa w nim mieszkańca.
  4. Do podstawowych zadań zespołu terapeutyczno-opiekuńczego należy opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców oraz wspólna z mieszkańcami domu ich realizacja.
  5. Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca domu koordynuje pracownik domu, zwany dalej „pracownikiem pierwszego kontaktu”, wskazany przez mieszkańca domu, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na jego stan zdrowia i organizację pracy domu.
  6. Indywidualny plan wsparcia powinien być przygotowany w terminie 6 miesięcy od dnia przyjęcia mieszkańca do domu.
  7. „Pracownikami pierwszego kontaktu” są wszyscy pracownicy Domu Pomocy Społecznej w Dębcach, wewnętrznej jednostce Stowarzyszenia, bez względu na charakter i stanowisko zatrudnienia.
  8. Pracownik pierwszego kontaktu udziela wsparcia nie więcej niż dla 3 mieszkańców Domu , przy wymiarze swojego podstawowego zatrudnienia 1 pełnego etatu. Przy wymiarze zatrudnienia ½ etatu może być pracownikiem pierwszego kontaktu dla 1 mieszkańca.

ŚWIADCZENIE PODSTAWOWYCH USŁUG PRZEZ DOM

  1. Dom, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne mieszkańca, gwarantuje mu realizację świadczeń o odpowiednim standardzie w następującym zakresie:
  2. potrzeb bytowych zapewniając:
    1. miejsce zamieszkania,
    2. wyżywienie,
  • śniadanie: 8°° - 10°°
  • II śniadanie: 10°° - 10³° (zgodnie ze wskazaniem lekarza),

(procedura żywieniowa mieszkańców – załącznik nr 2 do Uchwały nr III/02/2013 z 11.02.2013r).

  • obiad: 12°° - 14°°
  • kolacja: 17°° - 19°°
  1. utrzymanie czystości i higieny,
  2. odzież, obuwie mieszkańcom, którzy nie mogą ich zakupić z własnych środków finansowych
  1. opiekuńcze, polegające na:
    1. pielęgnowaniu w czasie choroby,
    2. usprawnianiu i rehabilitacji mieszkańców,
    3. niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych,
  2. wspomagające, polegające na:
    1. umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
    2. umożliwieniu zaspokajania potrzeb religijnych i kulturalnych,
    3. zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
    4. nawiązaniu i utrzymywaniu kontaktów z rodziną i środowiskiem.
    5.      Ponadto Dom zapewnia:
  3. bezpieczeństwo na terenie Domu oraz opiekę w czasie zajęć organizowanych poza Domem,
  4. opiekę terminalną, stwarzanie warunków do godziwej śmierci, sprawienie pogrzebu zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca,
  5. organizację świąt, uroczystości okazjonalnych z uwzględnieniem własnych możliwości Domu i jego mieszkańców,
  6. możliwość indywidualnego zagospodarowania własnej przestrzeni życiowej,
  7. pełną informację o zakresie usług,
  8. zachowanie dyskrecji, przestrzeganie praw mieszkańca, oraz dostępność do informacji o tych prawach,
  9. rozpatrywanie skarg i wniosków.
  10. w zakresie usług bytowych budynki i otoczenie nie mają barier architektonicznych, posiada windę do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażone są w system przyzywowo-alarmowy i przeciwpożarowy. W budynkach znajdują się pomieszczenia i pokoje mieszkalne zgodnie z wymogami rozporządzenia o domach pomocy społecznej.

Mieszkaniec ma prawo do:

  1. wyboru pracownika pierwszego kontaktu, jeżeli ten wybór jest możliwy ze względu na jego stan zdrowia,
  2. do zachowania godności osobistej, niezależności bez względu na stopień niesprawności fizycznej czy umysłowej,
  3. szacunku oraz do zaspokojenia niezbędnych potrzeb psychicznych, bytowych, społecznych i religijnych, o ile nie narusza to praw innych,
  4. uzyskania stosownej pomocy w zaspokojeniu swoich potrzeb życiowych,
  5. prywatności osobistej, zabezpieczenia swych rzeczy osobistych z dostępem jedynie w wypadkach nagłej sytuacji,
  6. korzystania z wszelkich usług świadczonych przez Dom i uzyskania pełnej informacji o usługach,
  7. dokonywania wyboru form opieki i terapii oraz decydowania o innych ważnych sprawach osobistych,
  8. uzyskania stosownej pomocy w zapewnieniu sobie ochrony prawnej, w przypadku wystąpienia ograniczenia dbania o własne interesy,
  9. zgłaszania skarg i wniosków do Rady Mieszkańców i Kierownika Domu,
  10. uczestnictwa w pracach samorządu i wyborach do Rady Mieszkańców,
  11. odwiedzin krewnych i znajomych oraz doświadczania z ich strony pielęgnacji i opieki,
  12. zarządzania własnymi sprawami osobistymi i finansowymi,
  13. uzyskania wyjaśnień w sprawie przepisów regulujących funkcjonowanie Domu,
  14. do zwrotu zapłaty za nieobecność w domu nie przekraczającą 21 dni kalendarzowych w roku .    

Obowiązkiem mieszkańca Domu jest:

  1. dbałość, w miarę możliwości, o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny, porządek w swoim najbliższym otoczeniu,

(procedura higieny osobistej mieszkańca – załącznik nr 1 do Uchwały nr III/02/2013 z 11.02.2013r).

  1. przestrzeganie zasad współżycia, regulaminu Domu oraz innych zarządzeń porządkowych,
  2. poszanowanie praw innych, w tym pracowników Domu, współdziałanie z zespołem terapeutycznym w ustalaniu optymalnego indywidualnego planu wsparcia, dbanie o mienie Domu,
  3. ponoszenie opłat za pobyt w Domu .

Zadania Działu Opiekuńczo-Terapeutycznego  w DPS Dębce.

  • zaspokajanie potrzeb mieszkańców zgodnie ze standardem usług świadczonych przez Dom,
  • tworzenie warunków do samodzielności z uwzględnieniem stopnia fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców,
  • ustalanie wraz z mieszkańcem indywidualnego planu wspierania i jego realizacja,
  • zapewnienie mieszkańcom usług w zakresie potrzeb bytowych,
  • udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
  • otaczanie przez pracowników działu szczególną troską mieszkańców, u których wystąpiły zaburzenia procesów poznawczych i fizjologicznych,
  • tworzenie atmosfery życzliwości i serdeczności szczególnie w stosunku do nowoprzyjętych mieszkańców,
  • zapewnienie mieszkańcom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego poprzez właściwą organizację pracy Domu, ustalenie harmonogramu usług oraz pełnej informacji na ich temat,
  • zapewnienie mieszkańcom pełnej, fachowej opieki z uwzględnieniem różnorodnych form i metod terapii i zabiegów leczniczych, pomocy socjalnej, terapii zajęciowej,
  • prowadzenie profilaktyki chorób i promocji zdrowia poprzez doradztwo w sprawach higieny, pielęgnacji, żywienia oraz konieczności przestrzegania zasad ochrony zdrowia, wykonywanie badań profilaktycznych, dbanie o wysoką jakość sanitarną i utrzymanie czystości w pomieszczeniach Domu,
  • tworzenie warunków do rozwoju osobistego mieszkańców i realizacji zainteresowań,
  • wspomaganie mieszkańców w osiąganiu możliwie pełnej aktywności społecznej,
  • całościowe postrzeganie mieszkańca  Domu, z uwzględnieniem jego odrębności wynikających z potrzeb religijnych, tradycji, zwyczajów, a w szczególności umożliwienie mieszkańcom kontynuowania praktyk religijnych, zgodnie z ich wyznaniem,
  • nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z rodziną,
  • inicjowanie i organizowanie czynnego życia mieszkańców z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań, poprzez preferowanie form czynnego wypoczynku,
  • umożliwienie udziału w terapii zajęciowej, tworzenie kół zainteresowań, itp.,
  • organizowanie świąt, uroczystości, okazjonalnych imprez stosownie do organizacyjnych możliwości  Domu i jego mieszkańców,
  • rozwiązywanie konfliktów interpersonalnych,
  • zapewnianie własnej przestrzeni życiowej mieszkańca oraz przestrzeganie praw mieszkańca, a w szczególności prawa do zachowania godności osobistej, wyboru i zachowania odrębności,
  • współpraca z wolontariuszami Domu,
  • załatwianie spraw związanych z pochówkiem zmarłego mieszkańca, odwiedzanie grobów zmarłych mieszkańców Domu,
  • prowadzenie dokumentacji mieszkańców.
  • prowadzenie indywidualnych planów wsparcia mieszkańca Domu oraz prowadzenie dokumentacji dotyczącej Zespołu Terapeutyczno – Opiekuńczego zgodnie z Regulaminem Działania tego Zespołu.
  • kształtowanie wśród personelu właściwego stosunku do powierzonych zadań, kultury pracy, zasad gospodarności i rzetelności w pracy,
  • stwarzanie atmosfery wzajemnej życzliwości i zaufania,
  • przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej przez podległych pracowników oraz w zakresie zabezpieczenia i ochrony mienia,
  1. W Domu tworzy się dochody własne , które pochodzą z odpłatności mieszkańców za pobyt w DPS.
  2. Dom wyposażony jest w mienie , które jest własnością Starostwa Powiatowego w Gryfinie , przekazane w najem Stowarzyszeniu „Pod Dębami” w Dębcach.
  3. Stowarzyszenie nie działa w celu osiągnięcia zysku.
  4. Niezbędne środki materialne i finansowe tworzą:
  5. składki członkowskie,
  6. darowizny, spadki i zapisy, dotacje, subwencje,
  7. dochody z majątku Stowarzyszenia,
  8. odsetki,
  9. ofiarność publiczna,
  10. inne wpływy uzyskane z działalności statutowej.

  

Srodki finansowe przeznacza się na działalność statutową Stowarzyszenia a w szczególności na poprawę standardu usług świadczonych  mieszkańcom Domu Pomocy Społecznej w Dębcach .

UCHWAŁA NR VII/04/2025/Z do pobrania w PDF (176 kB)

 

Prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej przysługuje osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych.Osoba pragnąca uzyskać miejsce w tutejszym Domu winna złożyć podanie we właściwym rejonowo ośrodku pomocy społecznej, gdzie zostanie zgromadzona odpowiednia dokumentacja.Decyzję o skierowaniu do Domu i decyzję ustalającą opłatę za pobyt wydaje organ gminy, z której osoba pochodzi. Decyzję o umieszczeniu w Domu wydaje Starosta Powiatu Gryfińskiego.

Do pobrania:

 

Stowarzyszenie "Pod Dębami"
Dębce 11
74-100 Gryfino

KRS: 0000275542
Regon: 320340550
NIP: 858 17 80 586

Konto:
Nr: 06 1240 3855 1111 0010 1354 6572
Bank PEKAO S.A. I Oddział w Gryfinie