Uchwała nr VII/04/2025 z 07.04.2025r.
INFORMACJA OGÓLNA
dla nowo przyjmowanych mieszkańców
dotycząca działalności
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W DĘBCACH
Wewnętrznej jednostki Stowarzyszenia „Pod Dębami” w Dębcach
PODSTAWA PRAWNA
- STATUT STOWARZYSZENIA „Pod Dębami” w Dębcach,
- Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie MPiPS z dnia 23 sierpnia 2012r w sprawie domów pomocy społecznej.
- Umowa Nr PCPR.0095.2022.MJ z dnia 20 grudnia 2022 r. na realizację zadania publicznego pod tytułem: ”Prowadzenie od 1 stycznia 2023r. do dnia 31 grudnia 2027r. Domu Pomocy Społecznej przeznaczonego dla 81 osób przewlekle somatycznie chorych w Dębcach”.
- Umowa Najmu Nr 3/GN/2023 z dnia 19 stycznia 2023r. zawarta pomiędzy Powiatem Gryfińskim a Stowarzyszeniem „Pod Dębami” w Dębcach w sprawie użyczenia nieruchomości i mienia ruchomego stanowiącego własność Powiatu przez Stowarzyszenie „Pod Dębami” w Dębcach , w związku z realizacją zadania w zakresie pomocy społecznej.
ZAKRES ZADAŃ DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W DĘBCACH
- Regulamin Organizacyjny określa strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań domu pomocy społecznej w Dębcach opracowany przez Stowarzyszenie „Pod Dębami” w Dębcach (podmiot niepubliczny) na podstawie 4.2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej j.w.
- Stowarzyszenie wykonuje zadanie Powiatu Gryfińskiego jakim jest prowadzenie Domu Pomocy Społecznej w Dębcach, przeznaczonego dla 81 osób przewlekle somatycznie chorych, zapewniając kompleksowe wsparcie i całodobową opiekę, zgodnie z 57 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej.
- Okres prowadzenia Domu : 1.01.2008 r do 31.12.2012r. i 1.01.2013 do 31.12.2017r. , 01.01.2018 do 31.12.2022r. ,
01.01.2023 do 31.12.2027r.
- Nadzór merytoryczny, administracyjny i finansowy nad działalnością Domu sprawuje Zarząd Stowarzyszenia „Pod Dębami” w Dębcach jako reprezentant podmiotu prowadzącego.
- Zarząd kieruje pracą Stowarzyszenia. Uprawnienia do załatwiania spraw Domu, składania podpisów na dokumentach zewnętrznych, podział korespondencji przychodzącej i wychodzącej , reprezentowanie Domu na zewnątrz i innych upoważniony jest Prezes Stowarzyszenia.
Skład Zarządu Stowarzyszenia:
- Prezes - Julita Perlińska – Starszy Instruktor Terapii , Kierownik Domu Pomocy Społecznej , Kierownik Działu Opiekuńczo -Terapeutycznego
- V-ce Prezes - Anna Kochańska – Specjalista Pracy Socjalnej , Z-ca Kierownika Domu Pomocy Społecznej w Dębcach, Kierownik Zespołu Terapeutyczno - Opiekuńczego
- Skarbnik - Paulina Klonowska – Główny Księgowy
- Członek - Emilia Rzewnik – Pracownik Socjalny , Koordynator ds. medycznych
- Członek - Edyta Janik - Dietetyk Kucharz,Zarządzająca pracą w Kuchni
- Do Domu Pomocy Społecznej przyjmowane są osoby na podstawie decyzji administracyjnej (procedura przyjmowania nowego mieszkańca – załącznik nr 3 do Uchwały nr III/02/2013 z 11.02.2013r).
- Decyzje o umieszczeniu w Domu Pomocy mieszkańca wydaje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gryfinie.
- Decyzję kierującą i ustalającą opłatę za pobyt wydaje organ gminy właściwej dla miejsca zamieszkania osoby.
- Pobyt w Domu jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania mieszkańca, który wyliczany jest zgodnie z ustawą o pomocy społecznej i ogłaszany jest przez Starostę w wojewódzkim Dzienniku Urzędowym do 31 marca każdego roku.
- Powyższe ogłoszenie stanowi podstawę do ustalenia odpłatności za pobyt od następnego miesiąca przypadającego po miesiącu, w którym zostało opublikowane. Do tego czasu odpłatność za pobyt w DPS wynosi wg ogłoszenia z roku poprzedniego.
- Do wnoszenia odpłatności za pobyt w DPS obowiązany jest mieszkaniec nie więcej niż 70% swojego dochodu, która przekazywana może być za zgodą mieszkańca na rachunek bankowy z emerytury, renty, zasiłku stałego itp.
- Pozostałą kwotę wpłaca Gmina, z której osoba została skierowana do Domu, w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w DPS, a opłatami wnoszonymi przez mieszkańca, małżonka i innych zobowiązanych do opłat.
- Dom zapewnia całodobową opiekę oraz zaspokaja niezbędne potrzeby bytowe, opiekuńcze, wspomagające, terapeutyczne, społeczne i religijne.
- Wydatki związane z zapewnieniem całodobowej opieki mieszkańcom oraz zaspokojeniem ich niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych pokrywa Stowarzyszenie poprzez finanse wydzielone dla Domu Pomocy Społecznej w Dębcach.
- Dom Pomocy Społecznej pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny za leki i pampersy, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (procedura zakupu i przyjmowania leków – załącznik nr 4 do Uchwały nr III/02/2013 z 11.02.2013r).
- Dom zapewnia mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia, intymności i niezależności.
- Dom umożliwia mieszkańcom rozwój osobowości, a w miarę możliwości ich samodzielność, uwzględniając stopień fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców.
ZESPÓŁ TERAPEUTYCZNO-OPIEKUŃCZY I PRACOWNIK PIERWSZEGO KONTAKTU W DOMU
- W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca domu oraz zakresu usług w Domu powołany jest zespół terapeutyczno – opiekuńczy składający się w szczególności z pracowników domu, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem mieszkańców.
- Zespołem Terapeutyczno-Opiekuńczym kieruje Kierownik Zespołu zgodnie z zakresem czynności.
- Dom funkcjonuje w oparciu o indywidualne plany wsparcia mieszkańca domu, opracowane z jego udziałem, jeżeli udział ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia i gotowość uczestnictwa w nim mieszkańca.
- Do podstawowych zadań zespołu terapeutyczno-opiekuńczego należy opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców oraz wspólna z mieszkańcami domu ich realizacja.
- Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca domu koordynuje pracownik domu, zwany dalej „pracownikiem pierwszego kontaktu”, wskazany przez mieszkańca domu, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na jego stan zdrowia i organizację pracy domu.
- Indywidualny plan wsparcia powinien być przygotowany w terminie 6 miesięcy od dnia przyjęcia mieszkańca do domu.
- „Pracownikami pierwszego kontaktu” są wszyscy pracownicy Domu Pomocy Społecznej w Dębcach, wewnętrznej jednostce Stowarzyszenia, bez względu na charakter i stanowisko zatrudnienia.
- Pracownik pierwszego kontaktu udziela wsparcia nie więcej niż dla 3 mieszkańców Domu , przy wymiarze swojego podstawowego zatrudnienia 1 pełnego etatu. Przy wymiarze zatrudnienia ½ etatu może być pracownikiem pierwszego kontaktu dla 1 mieszkańca.
ŚWIADCZENIE PODSTAWOWYCH USŁUG PRZEZ DOM
- Dom, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne mieszkańca, gwarantuje mu realizację świadczeń o odpowiednim standardzie w następującym zakresie:
- potrzeb bytowych zapewniając:
- miejsce zamieszkania,
- wyżywienie,
- śniadanie: 8°° - 10°°
- II śniadanie: 10°° - 10³° (zgodnie ze wskazaniem lekarza),
(procedura żywieniowa mieszkańców – załącznik nr 2 do Uchwały nr III/02/2013 z 11.02.2013r).
- obiad: 12°° - 14°°
- kolacja: 17°° - 19°°
- utrzymanie czystości i higieny,
- odzież, obuwie mieszkańcom, którzy nie mogą ich zakupić z własnych środków finansowych
- opiekuńcze, polegające na:
- pielęgnowaniu w czasie choroby,
- usprawnianiu i rehabilitacji mieszkańców,
- niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych,
- wspomagające, polegające na:
- umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
- umożliwieniu zaspokajania potrzeb religijnych i kulturalnych,
- zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
- nawiązaniu i utrzymywaniu kontaktów z rodziną i środowiskiem.
- Ponadto Dom zapewnia:
- bezpieczeństwo na terenie Domu oraz opiekę w czasie zajęć organizowanych poza Domem,
- opiekę terminalną, stwarzanie warunków do godziwej śmierci, sprawienie pogrzebu zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca,
- organizację świąt, uroczystości okazjonalnych z uwzględnieniem własnych możliwości Domu i jego mieszkańców,
- możliwość indywidualnego zagospodarowania własnej przestrzeni życiowej,
- pełną informację o zakresie usług,
- zachowanie dyskrecji, przestrzeganie praw mieszkańca, oraz dostępność do informacji o tych prawach,
- rozpatrywanie skarg i wniosków.
- w zakresie usług bytowych budynki i otoczenie nie mają barier architektonicznych, posiada windę do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażone są w system przyzywowo-alarmowy i przeciwpożarowy. W budynkach znajdują się pomieszczenia i pokoje mieszkalne zgodnie z wymogami rozporządzenia o domach pomocy społecznej.
Mieszkaniec ma prawo do:
- wyboru pracownika pierwszego kontaktu, jeżeli ten wybór jest możliwy ze względu na jego stan zdrowia,
- do zachowania godności osobistej, niezależności bez względu na stopień niesprawności fizycznej czy umysłowej,
- szacunku oraz do zaspokojenia niezbędnych potrzeb psychicznych, bytowych, społecznych i religijnych, o ile nie narusza to praw innych,
- uzyskania stosownej pomocy w zaspokojeniu swoich potrzeb życiowych,
- prywatności osobistej, zabezpieczenia swych rzeczy osobistych z dostępem jedynie w wypadkach nagłej sytuacji,
- korzystania z wszelkich usług świadczonych przez Dom i uzyskania pełnej informacji o usługach,
- dokonywania wyboru form opieki i terapii oraz decydowania o innych ważnych sprawach osobistych,
- uzyskania stosownej pomocy w zapewnieniu sobie ochrony prawnej, w przypadku wystąpienia ograniczenia dbania o własne interesy,
- zgłaszania skarg i wniosków do Rady Mieszkańców i Kierownika Domu,
- uczestnictwa w pracach samorządu i wyborach do Rady Mieszkańców,
- odwiedzin krewnych i znajomych oraz doświadczania z ich strony pielęgnacji i opieki,
- zarządzania własnymi sprawami osobistymi i finansowymi,
- uzyskania wyjaśnień w sprawie przepisów regulujących funkcjonowanie Domu,
- do zwrotu zapłaty za nieobecność w domu nie przekraczającą 21 dni kalendarzowych w roku .
Obowiązkiem mieszkańca Domu jest:
- dbałość, w miarę możliwości, o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny, porządek w swoim najbliższym otoczeniu,
(procedura higieny osobistej mieszkańca – załącznik nr 1 do Uchwały nr III/02/2013 z 11.02.2013r).
- przestrzeganie zasad współżycia, regulaminu Domu oraz innych zarządzeń porządkowych,
- poszanowanie praw innych, w tym pracowników Domu, współdziałanie z zespołem terapeutycznym w ustalaniu optymalnego indywidualnego planu wsparcia, dbanie o mienie Domu,
- ponoszenie opłat za pobyt w Domu .
Zadania Działu Opiekuńczo-Terapeutycznego w DPS Dębce.
- zaspokajanie potrzeb mieszkańców zgodnie ze standardem usług świadczonych przez Dom,
- tworzenie warunków do samodzielności z uwzględnieniem stopnia fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców,
- ustalanie wraz z mieszkańcem indywidualnego planu wspierania i jego realizacja,
- zapewnienie mieszkańcom usług w zakresie potrzeb bytowych,
- udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
- otaczanie przez pracowników działu szczególną troską mieszkańców, u których wystąpiły zaburzenia procesów poznawczych i fizjologicznych,
- tworzenie atmosfery życzliwości i serdeczności szczególnie w stosunku do nowoprzyjętych mieszkańców,
- zapewnienie mieszkańcom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego poprzez właściwą organizację pracy Domu, ustalenie harmonogramu usług oraz pełnej informacji na ich temat,
- zapewnienie mieszkańcom pełnej, fachowej opieki z uwzględnieniem różnorodnych form i metod terapii i zabiegów leczniczych, pomocy socjalnej, terapii zajęciowej,
- prowadzenie profilaktyki chorób i promocji zdrowia poprzez doradztwo w sprawach higieny, pielęgnacji, żywienia oraz konieczności przestrzegania zasad ochrony zdrowia, wykonywanie badań profilaktycznych, dbanie o wysoką jakość sanitarną i utrzymanie czystości w pomieszczeniach Domu,
- tworzenie warunków do rozwoju osobistego mieszkańców i realizacji zainteresowań,
- wspomaganie mieszkańców w osiąganiu możliwie pełnej aktywności społecznej,
- całościowe postrzeganie mieszkańca Domu, z uwzględnieniem jego odrębności wynikających z potrzeb religijnych, tradycji, zwyczajów, a w szczególności umożliwienie mieszkańcom kontynuowania praktyk religijnych, zgodnie z ich wyznaniem,
- nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z rodziną,
- inicjowanie i organizowanie czynnego życia mieszkańców z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań, poprzez preferowanie form czynnego wypoczynku,
- umożliwienie udziału w terapii zajęciowej, tworzenie kół zainteresowań, itp.,
- organizowanie świąt, uroczystości, okazjonalnych imprez stosownie do organizacyjnych możliwości Domu i jego mieszkańców,
- rozwiązywanie konfliktów interpersonalnych,
- zapewnianie własnej przestrzeni życiowej mieszkańca oraz przestrzeganie praw mieszkańca, a w szczególności prawa do zachowania godności osobistej, wyboru i zachowania odrębności,
- współpraca z wolontariuszami Domu,
- załatwianie spraw związanych z pochówkiem zmarłego mieszkańca, odwiedzanie grobów zmarłych mieszkańców Domu,
- prowadzenie dokumentacji mieszkańców.
- prowadzenie indywidualnych planów wsparcia mieszkańca Domu oraz prowadzenie dokumentacji dotyczącej Zespołu Terapeutyczno – Opiekuńczego zgodnie z Regulaminem Działania tego Zespołu.
- kształtowanie wśród personelu właściwego stosunku do powierzonych zadań, kultury pracy, zasad gospodarności i rzetelności w pracy,
- stwarzanie atmosfery wzajemnej życzliwości i zaufania,
- przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej przez podległych pracowników oraz w zakresie zabezpieczenia i ochrony mienia,
- W Domu tworzy się dochody własne , które pochodzą z odpłatności mieszkańców za pobyt w DPS.
- Dom wyposażony jest w mienie , które jest własnością Starostwa Powiatowego w Gryfinie , przekazane w najem Stowarzyszeniu „Pod Dębami” w Dębcach.
- Stowarzyszenie nie działa w celu osiągnięcia zysku.
- Niezbędne środki materialne i finansowe tworzą:
- składki członkowskie,
- darowizny, spadki i zapisy, dotacje, subwencje,
- dochody z majątku Stowarzyszenia,
- odsetki,
- ofiarność publiczna,
- inne wpływy uzyskane z działalności statutowej.
Srodki finansowe przeznacza się na działalność statutową Stowarzyszenia a w szczególności na poprawę standardu usług świadczonych mieszkańcom Domu Pomocy Społecznej w Dębcach .
UCHWAŁA NR VII/04/2025/Z do pobrania w PDF (176 kB)
Prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej przysługuje osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych.Osoba pragnąca uzyskać miejsce w tutejszym Domu winna złożyć podanie we właściwym rejonowo ośrodku pomocy społecznej, gdzie zostanie zgromadzona odpowiednia dokumentacja.Decyzję o skierowaniu do Domu i decyzję ustalającą opłatę za pobyt wydaje organ gminy, z której osoba pochodzi. Decyzję o umieszczeniu w Domu wydaje Starosta Powiatu Gryfińskiego.
Do pobrania:
- Informacja ogólna dla nowo przybyłych (PDF 220 kB)